20 oktober, 2019 0 Opmerkingen

Wat kunnen we nou doen met die chiazaadjes?

Dat vroeg ik me laatst af. Ik wist wel dat je ze door je eten kunt roeren, maar daar werd ik nog niet direct heel vrolijk van. En eerlijk gezegd vergeet ik dat ook gewoon. Gisteren aten we nog pannenkoeken en je kunt natuurlijk gemakkelijk een handje chiazaden door het beslag mengen voor een iets gezondere versie. Maar zoals gewoonlijk, bedenk ik dat pas een dag later.

Vandaag dus maar eens ouderwets gaan Googlen op 'recepten met chiazaden'. Tot mijn grote verrassing werd ik daar wel meteen enthousiast door! Ik ben een paar maanden geleden begonnen met een nieuwe baan, waarbij ik vroeger moet beginnen dan ik gewend was. Zo vroeg in de ochtend kom ik niet veel verder dan een kop koffie en een bij elkaar geraapte lunch. In ontbijt heb ik nog niet echt trek, laat staan dat ik boterhammen voor mezelf ga smeren!

Nou zag ik dus op internet allerlei recepten voor 'overnight chia pudding'. Niet alleen supergezond en lekker, maar ook nog eens heel snel en gemakkelijk te bereiden. Zojuist heb ik dus als eerste experiment 2 1/2 eetlepel chiazaden door de melk geroerd, met voor de smaak een beetje kaneel en (zelfgemaakte) vanillesuiker. Na 5 minuten nogmaals doorgeroerd en daarna afgedekt in de koelkast gezet. Spannend! Morgenochtend eet ik dit met wat verse mango. Als het bevalt, heb ik ook al allerlei variatie-ideeën gelezen. Met kokosmelk of amandel melk, en als (gezonde) smaakmakers met honing of cacao, havermout, verse bosbessen, aardbeien, frambozen of een gepureerde banaan.

Ik heb nu al zin in mijn ontbijt!