05 juli, 2019 0 Opmerkingen

Ik hou van eerlijk eten en was uitermate verrast toen ik, nu ruim 3 jaar geleden, tijdens een (ultra) training van mijn trailrunmaatje Arnoud een flapjack kreeg.
Ik had echt nog nooit van Chia Charge gehoord en had geen idee wat Chiazaadjes waren. Ik dacht, ik ga het gewoon proberen. Het is tenslotte voedsel voor energie en uithoudingsvermogen - perfect!

Chia Charge flapjacks zijn calorierijk (380 calorieën in één reep), gemakkelijk te eten en echt een zeer voedzame flapjack. Met een combinatie van snelle koolhydraten en langzamere koolhydraten. De gouden siroop en bruine suiker geven je de snelle voordelen, terwijl de haver en chiazaden zorgen voor langzamer brandende koolhydraten, je komt dus niet in een suiker trip welke gevolgd word door een mega dip.
Na die eerste training zorgde ik ervoor dat ik een paar Chia Charge flapjacks meenam op al mijn lange runs en de flapjacks werden dan ook snel de basis van mijn voeding op de trails. Als je vol energie wilt blijven, zijn de flapjacks echte toppers op de (ultra)trails.

Wat zijn Chiazaden?
• De voedingswaarde is gewoon fantastisch en dat maakt ze zo super!
• Chiazaden zijn rijk aan antioxidanten en vezels en laag in suiker.
• Chiazaden hebben een milde, nootachtige smaak die op verschillende manieren perfect zijn voor consumptie. In combinatie met de gezonde andere componenten in de flapjacks zijn de makers in staat geweest om van de natuur heerlijke en voedzame brandstof te maken.
• Chia is glutenvrij.
• Het is superhoog in voedingsvezels, waardoor het goed is voor de spijsvertering.
• Het bevat 20% Omega 3 ALA, waardoor het een superfood is voor hersenen en hart. Chia heeft acht keer zoveel Omega 3 dan zalm!
• Chia bevat 20% eiwit.
• Het eiwit is een compleet eiwit met alle 8 essentiële aminozuren (de enige veganistische bron waarvan bekend is dat deze alle 8 essentiële aminozuren bevat)
• Het levert veel antioxidanten
• Chia bevat veel calcium, vitamine C, ijzer en kalium
• Het is voedsel voor een gezonde huid, haar en nagels
• Het heeft een positieve invloed op de bloedglucosewaarden

Gebruik:
Chia Charge UK raadt aan om één flapjack per uur te eten, wat 3 - 4 sportgels zou vervangen omdat tijdens de activiteit de meeste mensen in deze tijd 300 - 400 calorieën zullen omzetten in hun stofwisseling.
Dit is slechts een richtlijn omdat iedereen natuurlijk anders traint. Het is ten zeerste aan te raden om je voedingsstrategie te testen in diverse (weers)omstandigheden, als onderdeel van je training. Iets zo belangrijk als dit moet niet ongetest worden gelaten tot je uiteindelijke grote race. Het zelfde geldt ook voor je vochthuishouding natuurlijk.
Persoonlijk heb ik ontdekt dat het eten van een halve flapjack voor de race en een halve na een half uur en vervolgens iedere 2 uur een halve flapjack voor mij het beste werkt. Vergeleken met gels krijg ik hierbij geen last van suikerdips of hongerklop en vergeleken met brood geeft het een meer verzadigd gevoel. Het is het beste om tijdens het eten goed te bijten en direct erna wat water te drinken. Verder eet ik nog kleine (gezonde) snacks tussendoor. In principe heb ik geen verzorgingsposten nodig, behalve dan voor het water.
Dit is wat voor mij werkt, maar jij bent waarschijnlijk anders, dus probeer de flapjacks uit tijdens je training en ik ben er vrij zeker van dat je de gels weggooit.

Voedingsinformatie:
Bijvoorbeeld: Originele flapjacks
Ingrediënten: Haver, boter, bruine suiker, gouden siroop, chiazaad (9%), zeezoutvlokken.
Vrij van: kunstmatige aroma's, conserveringsmiddelen en kleurstoffen (let op - gemaakt in een bakkerij die tarwe gebruikt). Geschikt voor vegetariërs.

Conclusie:
Chia Charge flapjacks zijn het helemaal voor mij, tijdens mijn trainingen en tijdens mijn ultra’s. Ze zijn lekker, makkelijk te eten en zitten vol energie. Precies wat je wilt bij het eten van sportvoeding. Echt eten, geen rotzooi!